tirsdag den 26. august 2014

Kompostering i lejlighed

Jeg har netop taget hul på et helt nyt kapitel af mit Urban Gardening projekt. Idag har jeg nemlig fået gjort kål på alle de visne blomster, urter og de forvoksede tomatplanter på altanen. Men da jeg efterfølgende betragtede den store sæk med haveaffald, så gik det op for mig hvor ærgerligt det er, at smide så meget organisk affald ud i containeren. Derfor greb jeg computeren og søgte om kompostering på nettet. Det har så resulteret i, at jeg nu har en fin lukket kasse stående under min køkkenvask, hvori jeg kan smide alle mine visne potteplanter og kedelige grøntsager ud.



Nu er bloggen her jo ret ny, så jeg har jo ikke rigtigt kunnet dele alle mine Urban Gardening projekter med jer, så her kommer lige et resume (tryk på linket herunder: læs mere)


Jeg har en mindre nordvestvendt altan - så her er allerede første udfordring; der kommer ikke særlig meget sollys på min altan før efter 18-tiden. Så derfor har jeg i år haft lidt af et forsøgsår, hvor jeg har afprøvet hvad der kan gro, og hvad der ikke kan. Jeg har haft rigtig god succes urter som bredbladet persille, dild og purløg, desuden også pluksalat. Jeg fik i det tidlige forår en enkelt jordbærstikling af mine forældre og den fik selvfølgelig det mest solbeskinnede hjørne - hvilket den har nydt godt af ! Har høstet omkring 12 jordbær og derudover har den givet mig 12 nye jordbærstiklinger, hvoraf de 5 er plantet ud i en altankasse og de resterende står i potter i køkkenvinduet indtil jeg lige finder ud af hvad jeg skal gøre med dem. Jeg har holdt rabarber og tomater med nogenlunde succes. Hvad der absolut ikke blev en succes, var radiser. De voksede fint i kronen, men de nåede aldrig rigtig at udvikle en ordentlig rod. Spinat gav heller ikke et særligt godt resultat. Basilikum havde tendens til at blive gul pga for lidt sollys, så dem må jeg nøjes med at have i vindueskarmen i køkkenet.

Ud over alle disse spiselige plante,r så har jeg haft 3 forskellige slags blomster og så har jeg en fin hvid rose som også har klaret det rimelig godt på trods af sin skyggefulde plads. Dog har jeg i den tidligere sommer haft problemer med bladlus på rosen, som så valgte at bredde sig til min altankasse med salat - suk. De er ikke så nemme at slippe af med igen skal jeg lige hilse og sige !    


Tilbage til det med kompostering. Jeg blev ærgerlig over at skulle smide så meget organsik materiale ud, så derfor besluttede jeg, at jeg vil kompostere.

En af de ting, som jeg fik læst mig frem til på nettet omkring kompostering, er, at hvis ikke der tilsættes tørstof til sin kompostkasse, så kan den hurtigt gå hen og blive meget våd og lugtende. Derfor rev jeg en æggebakke (uden tryksværte) i mindre stykke og lagde det som bund i min kasse. Træspåner og savsmuld skulle virke rigtig godt som tørstof. Men nu var det altså en tom æggebakke jeg havde til rådighed - pap skulle nemlig også være helt okay. Heroveni smed jeg lidt muldjord, som tilfører et godt kompostmiljø - en masse nedbrydende bakterier. Og så ellers lidt grønt køkkenaffald og lidt af det som jeg havde ryddet ud i på altanen. Efterhånden skal der tilføres mere tørstof, og når kassen er fuld, så fyldes den op med tørstof og får ellers bare lov til at stå og hygge sig indtil den er klar til brug.

I følge en hjemmeside jeg læste på, så går der ca. et halv års tid før komposten er færdig - jeg opdaterer løbende !   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar