tirsdag den 26. august 2014

Chili (chili con carne)

Der er et tvivlsspørgsmål hvorvidt chili con carne stammer fra Mexico eller Texas - men på amerikansk engelsk, så går retten under kælenavnet Chili. Så kan man da vist ikke være i tvivl om at det er en ret der brænder igennem. Personligt så elsker jeg chili con carne ! Der er masser af smag og så kan jeg godt lide at den bider lidt fra sig. Desuden er mulighederne mange med en chili. Laver du en ordentlig portion, så kan den fryses ned og bruges senere i f.eks. osteskaller, som pandekagefyld, som en krydret kødsovs til squash pasta - der er masser af muligheder ! Idag har jeg f.eks. valgt at drysse revet ost over og gratinere den i ovnen.



For at minimere mit kulhydratindtag har jeg valgt at skippe bønnerne - og det selvom jeg elsker kidneybønner i min Chili ! Men eftersom jeg tillod mig selv et stykke honningmelon ved siden af morgenmaden, ja, så må jeg jo spare lidt på kulhydraterne andet steds. 

Til ca. 4-5 personer
  • 5oo g hakket oksekød
  • ½ pakke bacon 
  • 2 hakkede løg
  • 5 pressede fed hvidløg
  • 2 peberfrugter i tern (gerne de grønne som oftes ikke bliver spist ellers)
  • 2 stængler bladselleri i skiver
  • chili i tynde skiver
  • 3 dåser hakkede tomater
  • 1 lille dåse tomatpure
  • 1 spsk. paprika
  • 3 laurbærblade
  • Salt og peber
  • smør / olivenolie
  • evt. fløde
Start med at svitse løg, hvidløg, bladselleri og peberfrugt på en pande i enten smør eller olivenolie. Tag grøntsagerne af og brun nu kødet og bacon. Krydr med paprika, salt og peber. Lav plads mit på panden og svits tomatpureen, så får du mere smag ud af den. Kom grøntsagerne ved og tilføj resten af ingredienserne. Lad Chilien simre i 1½ times tid. Hold øje med at den ikke koger tør. Til slut kan du evt. give den lidt fløde og smage til med flere krydderier. 

Jeg valgte at tage lidt af Chilien over i et ovnfast fad, drysse med ost og give den en tur i ovnen. Hertil serverede jeg en blomkålssalat ala Svigermors opskrift - hvilket fungerede rigtig godt sammen med Chilien.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar