mandag den 22. september 2014

LCHF Lasagne med hjemmelavet bechamelsauce

Kæresten var ellevild da jeg servede lasagne for ham i går aftes - og må da også indrømme at det er min hidtil mest vellykkede af slagsen! Hans kommentar var; hvorfor laver du ikke noget mere af sådan noget her, hvilket kan tolkes som meget meget positivt ! Det var mit første forsøg med bechamelsauce og det er faktisk ubegribeligt nemt og hurtigt at lave - så drop den på glas og lav en rigtig syndig en af slagsen selv !


6-8 personer

Kødsovs
  • 8oo g hakket oksekød
  • 4 stængler bladselleri
  • 2 gulerødder
  • 1 peberfrugt
  • 2 løg
  • 5 fed hvidløg
  • 5o g smør
  • 2 ds hakkede tomater
  • 1 ds tomatpure
  • cayennepeber efter smag
  • tørrede urter
    • timian, rosmarin, oregano og/eller basilikum
Lasagneplader
  • 6 æg
  • 2oo g flødeost
  • 2½ spsk. fiberHUSK
  • salt og peber
Desuden
Alle grøntsager og løg skæres i små tern og steges møre i en god klat smør. Skub grøntsagerne ud til grydens kanter og svits tomatpuréen i midten. Rør den ud i grøntsagerne og brun det hakkede oksekød. Krydr med salt og peber og hæld de hakkede tomater ved. Lad kødsovsen simre i (gerne) 2 timer, så får du en kraftig fast kødsovs uden for meget tyndt ved. Giv den endelig gas med krydderierne!

Lasagnepladerne laves ved ganske enkelt at piske alle ingredienserne godt sammen og trække den ud på en bageplade med bagepapir med en våd dejskraber. Bages ved 125 grader C til massen har sat sig. Lad den køle af inden den skæres til.

Saml lasagnen og slut af med et lag bechamelsace og herpå et ordentligt lag revet mozzarella. Personligt vælger jeg altid selv at lægge en lasagneplade i bunden, så er det nemlig nemmere at få det hele med. Hernæst et kødsovs og så bechamel. Jeg brugte en form med størrelsen 18 x 28 cm og fik en pænt høj lasagne. Smid lasagnen en tur i ovnen ved 160 grader varmluft til osten har fået god kulør. 

Vil du have portionen til at række til 8 personer, så vil jeg foreslå at lave en enkel salat til. Oprindeligt var det min intention at lave en salat bestående af hjertesalat, feta og en oliedressing, men jeg glemte det helt i kampens hede.

Jeg har desuden snydt jer lidt. Billedet I ser er taget dagen efter, hvor lasagnen har fået tid til at sætte sig. Det er umådeligt svært at lave et flot snit med en lasagne med flydende ost og varm kødsovs - men smagen er altså helt i orden på trods af at det kan være svært at servere perfekte kvadratskårede stykker. Frys evt. rester ned i portionsstørrelse pakket ind i madpakkepapir, så er de lige klar til en dag hvor du kommer sent hjem eller simpelthen bare ikke orker. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar