fredag den 5. september 2014

Luksus chiagrød med æble og kanel

Lidt at en luksusmorgenmad med æble og kanel, der næsten gør den til en morgenmadsdessert. Luksus fordi jeg har tilladt mig at bruge et helt æble. Inspirationen er fundet i Schweizisk mysli som er en morgenmadsgrød baseret på havregryn der har stået natten over med mælk og herefter blendet med æble - noget jeg lavede mange gange sidste efterår hvor jeg ikke spiste LCHF. Nu er det bare chiafrø i stedet for havregryn og kokosmælk i stedet for mælk. Desuden er der toppede med kanel og hakkede nødder.




Mit første forsøg med chiagrød var ikke just en succes. Grøden var dengang meget gele-agtig og derfor ikke just behagelig. Men nu har jeg taget ved lære og valgte at give grøden en tur i minihakkeren og desuden blande den op med lidt creme fraiche - det gav en meget bedre konsistens, som jeg nemmere kunne forene mig med. 

En stor portion
  • 2 spsk. chiafrø
  • 1½-2 dl extra creamy coconut milk
  • 2 spsk. creme fraiche 
  • 1 syrligt æble
  • stødt kanel
  • hakkede nødder

Aftenen før blandes kokosmælk og chiafrø og stilles i køleskabet. Næste morgen er massen tyknet, fordi chiafrøene har suget væske til sig. Blend chiamassen med æble og vend massen sammen med creme fraiche og top af med et drys stødt kanel og hakkede mandler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar