onsdag den 10. september 2014

Fiskefrikadeller med avo-feta dip

Tja, egentlig ville jeg blot dele opskriften på min nemme avocado-feta dip, men jeg havde altså kun et billede hvor den optræder sammen med fiskefrikadeller og en kålsalat - så nu får I lige hurtigt opskrifterne på hele molevitten !


Jeg havde nogle tarvelige sej-filetter i fryseren som snart trængte til at blive brugt. De har ligget lidt længe og stirret på mig hver gang jeg har haft åbnet fryseren, så nu skulle de altså væk. Jeg kan normalvist rigtig godt lide fisk, men lige netop de sej-filetter smagte virkelig fisket sidste gang jeg brugte en af dem - så det krævede lidt mandsmod at finde dem frem. 
Men i form af en nystegt, varm fiskefrikadelle, ja så gled de jo faktisk ganske fint ned. Altså, så længe de var varme - kolde, så er vi tilbage til det fiskede...

Mit nye forhold til feta er under udvikling - og den udvikling førte til idéen om at røre feta sammen med en moden avocado. Herved så får osten en dejlig mild smag og den meget skarpe salte smag af fetaen træder frem på en behagelig dæmpet måde.

8-1o fiskefrikadeller
  • 25o g fisk
  • 2 spsk. pofiber
  • 1 spsk. loppefrøskaller
  • finthakket persille
  • 1 løg
  • 1 fed hvidløg
  • saft af ½ citron
  • en sjat fløde
  • 1 æg 
  • salt og peber
  • rigeligt smør til stegning
Alle ingredienserne kommes i en foodprocessor og blendes indtil der er opnået en fin fars. Formes med to skeer og steges i rigeligt smør

Kålsalat
  • rødt spidskål
  • grønkål
  • 2/3 dele rapsolie
  • 1/3 citronsaft
  • salt og peber
Kålen snittes. Olie, citron, salt og peber røres sammen og hældes ud over kålen.
Avocado-feta dip
  • ½ avocado
  • tilsvarende mængde blokfeta
  • salt og peber
Moses blot sammen og så har du en lækker lækker dip !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar