fredag den 26. september 2014

Et kærkomment Efterår - 2 opskrifter med sæsonens kål



Det er mit indtryk at mange ikke bryder sig om efteråret – det bliver mørkt, bladene falder af træerne og alt bliver gråt i gråt. Men der er nogle ting ved efteråret som personligt jeg virkelig elsker – jeg elsker at finde min gode, hyggelige vinterjakke frem efter en hel sommersæson i klædeskabet sammen med halstørklæder, huer og vanter og så bare begive mig udenfor. 

Jeg elsker den friskhed som efterårsluften følger med sig – helt klar og kold. Lige nu kan jeg vitterligt ikke komme i tanke om noget bedre end at gå en tur i skoven en solrig efterårsdag og mærke den kolde luft bide blidt i mit ansigt. Det virker helt terapeutisk og udrensende. Og det især, hvis vi ligesom i år, har haft en varm og fugtig sommer. Så den klare luft er mig meget kærkommen. 

Men nok filosofi og tilbage til det det hele handler om: mad !

I efterårsmånederne er nogle de bedste nordiske råvarer i sæson; lækre sprøde kålhoveder og syrlige æbler. Husk dem når madplanen lægges – det er både billigere og smager bedre når du laver mad i harmoni med årets skiften. Her tre eksempler.   

Sprød kålsalat af flere forskellige typer kål,bacon og saltede nødder og kerner



Salaten
  • Rødt spidskål
  • Grøntkål
  • Bacontern
  • Solsikkekerner
  • Mandler
  • Olivenolie
  • Salt
  • ½ del koldpresset rapsolie
  • ½ del citronsaft
  • ½ tsk. sukrin gold
  • salt og peber
Skyld og snit kålen fint. Rør dressingen sammen og vend den i kålsalaten. I olivenolie steges mandler og solsikkekerner med masser af salt. Mandlerne hakkes herefter groft. Bacon steges sprødt og så er det ellers bare at servere !

Eller hvad med en kålsalat med syrlige danske æbler, brombær og saltede nødder på toppen?

Og ikke mindst, så er der kålsalaten

Eller hvad med en rosenkålssalat med hjemmedyrkede spirer, tørret skinke og lidt frås i form af friske figner – lidt af en svaghed hos mig med de figner, så må hellere slutte af med en god fed dressing af letpisket fløde vendt med salt, peber og bare en anelse (hjemmepresset) æblemost uden tilsat sukker.  

Blandet kål med syrlige æbler og sød figen


  • Grønkål
  • Rødt spidskål
  • Syrlige æbler
  • Friske figner
  • Citronsaft
  • Koldpresset rapsolie
  • Sukrin gold
  • Salt og peber
Skyld kålen og lad den blive fri for vand. Snit fint. Æbler og figner skæres i tynde både og vendes med kålen. Pisk lige dele rapsolie og citronsaft sammen og smag til med sukrin gold for let sødme og salt og peber. Vende kålsalaten i dressingen og server med det samme.  

Man give salaten lidt ekstra crunch ved at riste solsikkekerner i olivenolie sammen med salt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar