lørdag den 13. december 2014

Hjemmelavet marcipan uden sukker

Havde for en gang skyld valgt ikke at sætte vækkeuret - og selvfølgelig vågner man så og er frisk kl 06 om morgenen ! Derfor endte jeg i køkkenet hvor der blev kreeret marcipan og nougat. Det er mit første forsøg med hjemmelavet marcipan og synes resultatet er helt enestående! Det er absolut noget der skal gentages næste jul igen.

Farven på marcipanen er ikke helt som vi kender den fra Anton Berg eller Odense marcipan - den er ikke lige så lys, faktisk nok nærmere er den honningfarvet. Farven skyldes alene mit valg af sødning; yaconsirup* som er en mørk sirup med lavt glykæmisk indeks.


S tor rulle
Hak først mandlerne groft i minihakkeren og kværn derefter de grofthakkede mandler til en fin mel i kaffekværnen. Find et stort spækbræt eller en siliconemåtte frem. Rør yaconsirup i mandelmelet med hænderne. Jeg kom desuden et ½ "låg" mandel- og vaniljeesens i også. Vip massen ud på spækbrættet og saml marcipanen med vand - alternativt kan bruges past. æggehvide. Fordelen ved æggehviden er en lidt mere smidig og sammenhængende marcipan men til gengæld nedsættes holdbarheden også til knapt en uge.

Pakkes i husholdningsfilm og opbevares på køl.

OBS! marcipanen er ret fedtet at arbejde med - ved ikke om det er fordi jeg har brugt vand i stedet for æggehvide eller om der er andre årsager. Men godt det smager det!

*har man ikke lige yaconsirup ved hånden, så tror jeg måske man kan koge sin egen sirup på kokossukker - skal dog indrømme at jeg ikke har prøvet. Ellers ved jeg at man også kan købe kokosblomstsirup. Dog skal det nævnes at kokossukker har et GI på 35, hvor yaconsirup kun har et GI på 3-5. Yaconsirup er lavet på rødderne af yaconplanten som vokser i Andesbjergene. Den indeholder en bestemt type sukker som ikke kan optages af kroppen og netop derfor er GI så lavt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar