onsdag den 17. september 2014

Blomkålspizza med tørret skinke og pesto

Det er mit indtryk at fathead pizza og blomkålspizza er de mest udbredte pizzavarianter på LCHF. Nu har jeg prøvet dem begge og vil komme med min helt egen personlige holdning til begge. 

Pizzabunden hos en fathead pizza er baseret på ost med led mandelmel rørt i. Her får du en fast pizzabund som ikke går i stykker hvis du spiser pizzaslices med fingrene og som samtidig får en meget autentisk pizzasmag - simpelthen fordi du som sådan ikke introducerer nogle fremmede ingredienser. Faktisk så har du en pizza som bare har ekstra meget ost.

Blomkålspizzaen er, som du nok allerede har regnet ud, baseret på blomkål, samt en lille smule ost. Bunden bliver mere porøs og skal spises med bestik. Smagsmæssigt så synes jeg den fungerer fint. Havde frygtet at den ville smage mere af kål, men der er kun en ganske svag undertone som jeg ikke finder generende. 



Skal jeg vælge min personlige favorit, så bliver jeg nødt til at gå med fathead varianten. Det sagt, så synes jeg at blomkålspizzaen er et rigtig godt alternativt hvis man har et halvt hoved træt blomkål liggende som trænger til at blive brugt. Så derfor vil jeg også engang i fremtiden bruge blomkålsopskriften.

Opskriften på blomkålsbunden er tyvstjålet fra madbanditten 

Blomkålsbund
  • 4oo g blomkål
  • 13o g revet ost
  • 2 æg
  • 1 dl pofiber
  • 2 tsk oregano
  • 1 tsk salt
Hele molevitten blendes sammen og klaskes ud på en bageplade med bagepapir.Brug våde hænder til at fordele massen i et tyndt lag over hele bagepladen. Forbag bunden ved 18o grader varmluft til den er lysebrun over det hele.

Fyld 
  • lille dåse tomatpure
  • frisk mozzarella
  • 8 skiver schwarzwalder skinke
  • oregano
Jeg tog den dovne løsning idag og brugte en dåsetomatpure rørt med lidt vand som tomatsovs. Den fordeles i et tyndt lag på pizzabunden og 9 tynde skiver af frisk mozzarella lægges på. I mellemrummene mellem mozzarellaen snoes skinken. Drys gavmildt med oregano. I ovnen ved ret høj varme til osten er smeltet og skinken er en lille smule sprød i kanten. 

Grov pesto
  • stor håndfuld frisk basilikum
  • 10 nødder (mandler, valnødder macadamia eller anden)
  • 3-4 spsk. olivenolie
  • salt og peber
Oprindeligt var idéen en dejlig blød pesto, men efter en omgang tæsk i minihakkeren forblev den grov. Og det fungerede jo sådan set meget fint. Små pestoklatter sættes på den færdige pizza lige før servering. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar