lørdag den 6. september 2014

Brombærroulade

Min fars brombærroulade har altid været den kage som jeg har holdt mest af og har flest minder ved. Sådan en dejlig syrlig frisk kage med et ordentlig lag flødeskum på toppen. Derfor måtte jeg idag prøve at gengive hans roulade på LCHF manér - og det med succes. og synes jeg den blev meget lille i diameteren, så jeg tror måske at jeg en anden gang vil fordoble dejportionen.


OBS ! det kan være en fordel at forberede fyldet dagen før. 

Fyld
  • brombær
  • sukrin gold
  • chiafrø 
  • evt. vaniljepulver
Kog brombær op med en anelse vand i bunden. Blend massen med en stavblender og smag til med sukrin indtil den ønskede sødhed opnåes. Jeg foretrækker den let syrlig, så jeg brugte kun et par teskefulde. Vurder selv hvor mange chiafrø der skal i for at gelere til en marmeladelignende konsistens. Til en stor portion brugte jeg ca. 2 store spiseskefulde med top. 
 
Roulade
  • 4 æg
  • 1oo g flødeost
  • 2 spsk. fedtreduceret mandelmel
  • 2 tsk. sukrin gold
  • 1 tsk. bagepulver
  • 1 tsk. vaniljepulver
  • ½ tsk. stødt kardemomme
Æggene deles i hvider og blommer. Hviderne piskes stive og i en anden skål piske blommer og flødeost sammen med sukrin, bagepulver, vanilje og kardemomme - herefter røres mandelmel i. Vend massen forsigtigt sammen med de piskede æggehvider. 

Hæld massen ud på en bageplade med bagepapir og brug en dejskraber til at sprede massen ud i en firkant der fylder næsten hele bagepladen. Bag i 25 minutter ved 15o grader C.

Når den bagte rouladedej er kølet løsnes den fra bagepapiret og flyttes evt. over på et rent stykke bagepapir eller på et stort spækbræt. Fordel brombærmarmeladen jævnt og rul rouladen stramt sammen. 

Server sammen med en ordentlig klat flødeskum

Ingen kommentarer:

Send en kommentar