søndag den 28. september 2014

creamy peanut butter chicken - asian style

Søndag = søndagsgæster. Kæresten havde meldt ud at han ville have bøf, kartofler og sovs, men derfor er det jo ikke ensbetydende med at resten af selskabet skal snydes for hvad jeg opfatter som god mad. Så fordi kæresten meldte pas, ja så blev peanutbutteren hevet frem! (ikke just en af hans favoritter). Min asian style peanutbutter kylling blev spist med stor velbehag og endda med et afsluttende budskab fra den maskuline del af søndagsparret, der lød på, at han er godt på vej til at blive omvendt! Det er da ord der siger noget! Han tilføjede endda at jeg kunne skrive disse ord in på min blog og nævne at han ellers er en garvet kartoffel-spiser.


Jeg fandt jo så ud af at blomkål ellers aldrig rigtig har været sagen for netop ham. Han spiste det dog uden beklagelser mine blomkålsris og måtte indrømme bagefter at det faktisk var helt godt og tog sig straks en portion til. Den feminine del af søndagsparret synes også godt blomkål som erstatning for de kulhydratrige ris.

Men nu til selve opskriften!

kylling i peanutbuttersauce, 3 personer
  • 6oo g kyllingefilet
  • smør til stegning
  • 2-3 dl kokosmælk
  • 2 dl fløde
  • 1 kafir lime blad (kan udelades)
  • 2 store tsk. rød karrypasta
  • 1 tsk stærk paprika
  • 3-4 spsk. peanutbutter
  • 1 rød peberfrugt
  • 2 skalotteløg
  • 2 lime, saft heraf
  • 1 tsk. korrianderfrø
  • ½ tsk spidskommenfrø
Desuden
  • 1 blomkålshoved
  • 1 bundt forårsløg
  • persille
Kyllingen skæres ud i fornuftige tern og steges i smør på en pande. Skalotteløg hakkes helt fint og steges møre i en gryde med en lille klat smør eller neutral kokosolie. Fløde, kokosmælk og kafir lime blad kommes ved og bringes i kog ved lav-medium varme. Rør limesaft, karrypasta, paprika , knuste koriander- og spidskommenfrø, samt peanutbutter ud heri. Hæld kyllingen ved og lad saucen snurre sig tyk og cremet.  

Imens rives blomkålshovedet fint (super nemt hvis man ejer en foodprocesser), forårsløg snittes og persille hakkes.

Når saucen er ved at have opnået den rette konsisten, skæres en rød peberfrugt i små tern og røres i - dette kunne man gøre meget tidligere i forløbet, men jeg kan nu bedst lide at de stadig har konsistens. Server med det samme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar