mandag den 24. november 2014

Sprøde pebernødder - uden mel og sukker

Det her eksperiment gik godt nok ud over alle forventninger ! Sprøde og velsmagende lidt flade pebernødder som jeg til enhver tid vil turde servere for gæster (også dem der ikke spiser low carb). De er blevet lidt rigeligt mørke synes jeg - men skidt med det når nu de smager så godt! Datoen idag er den 24. november - mon de overlever helt frem til december? Tror de forsvinder meget hurtigt hvis ikke jeg får rettet ryggen !



Kokossukker er som sådan ikke helt LCHF venligt, men det er i al fald bedre end hvidt sukker. Det kan nok sagtens erstattes af sukrin gold eller andre lignende alternativer - jeg kan bare ikke forene mig med den kolde fornemmelse sukrin giver, så i anledningen af julen har jeg valgt at tage mig lidt friheder.

ca. 6o stk.
  • 1oo g smuttede, tørrede mandler - se her
  • 8o g smør
  • 5o g kokossukker eller sukrin gold
  • 2o g affedtet sesammel
  • 1o g pofiber
  • 1o g pebernød-krydderi
  • 1/2 tsk hjortetaksalt
  • 1/4 tsk stødt kardemomme

Blend først mandlerne i en minihakker - det letter arbejdet for kaffekværnen som de skal igennem bagefter. Kør desuden kokossukkeret til et fint pulver i kaffekværnen også. Bland alle de tørre ingredienser og saml dejen med koldt smør skåret i tern. 

Find to bageplader frem med hver sit stykke bagepapir og form nu bittesmå kugler af dejen. Kuglerne skal være ca. 1 cm i diameter, svarende til bredden på en finger - og her snakker vi altså om en fin lille damehånd! Giv hver kugle et blidt tryk og placer dem på bagepladen med lidt afstand - de flyder nemlig lidt ud i ovnen. 

Bag pebernødderne ved 12o grader C varmluftsovn i ca. 25 minutter, hvorefter du skruer op til 150 grader og giver dem de sidste 5 minutter. Men hold nu endelig øje - det er så ærgerligt at åbne en ovn til brændte småkager!

Lad dem køle på bagerist med bagepapir og opbevar dem i en fin lille kagedåse - mine kager komme ikke til at ligge i den dåse særlig længe!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar