tirsdag den 16. december 2014

Kylling i grøn karry og kokos

Jeg har glædet mig til dette hele dagen! Jeg elsker krydret mad - og især her i den mørke kolde tid. Idag har jeg endda flottet mig med at bruge helt friske grøntsager i stedet for de frysefærdige blandinger - som også sagtens kan bruges i en snæver vending. Jeg har sågar eksperimenteret med min egen hjemmelavet karrypasta! Det er godt nok længe siden jeg har haft så meget overskud når jeg er kommet hjem kl 17. Om karrypastaen så vitterligt kan kaldes en karrypasta ved jeg ikke for har ikke undersøgt hvad en sådan en bør indeholde - men den gav masser af god og krydret smag! Og så er det jo sådan set ligemeget om den kan kategoriseres som karrypasta eller ej (;

I denne mørke tid må i tage til takke med utaknemlige billeder - det er svært at få en ordentlig lyssætning der ikke ser unaturlig ud når man kun har en almindelig bordlampe at arbejde med. Så selvom saucen ikke rigtig har ikke har nogen farve på billedet, så har den faktisk en fin gul farve.


Grøn karrypasta
  • 2 små løg
  • 2 forårsløg
  • 4 fed hvidløg
  • lille håndfuld basilikum
  • 1 tsk. korianderfrø
  • 1 tsk. spidskommen
  • 1 tsk. sennepsfrø
  • 5 små tørret chili
  • 1 tsk. karry med top
  • salt
  • peber 
  • 2 spsk. olivenolie
  • vand
Jeg bruger altid en blanding ad netop korianderfrø, spidskommen, sennepsfrø og chili i mine orientalsk-inspirerede retter - er dog ikke så god til at få målet af, så de mål der er angivet er meget på slum. Er du ikke til stærk mad, så må du være lidt forsigtig med chilien - måske helt udelade den af blandingen, da spidskommen og korianderfrø også giver en skarp smag - man kan jo altid komme mere chili i, men det er derimod svært at neutralisere en ret der har fået for meget.  

De hele krydderier knuses i en morter eller i en kaffekværn. De øvrige ingredienser kommes i en minihakker og blendes til en pasta. Juster konsistens med olivenolie eller vand. 

Fyld
  • 2 kyllingefileter
  • 2 laurbærblade
  • 2 gulerødder skåret i tynde stave
  • 1 rød peber i strimler
  • ½-1 pose/bakke slikærter
  • ½-1 hoved broccoli i små buketter
  • 5o g smør
  • ½ dl fløde
  • den faste del af en dåse kokosmælk
  • evt. flødeost til jævning
Kog kyllingen i vand med salt og laurbærblade og riv herefter kyllingen fra hinanden. Varm en pande op og svits først karrypastaen sammen med smør. Rør kylling, broccoli og gulerødder i og lad det svitse et par minutter. Kom fløde, den tykke del af kokosmælken i - er der ikke nok sauce kan du også bruge lidt af kokosvandet også. Lad saucen koge lidt ind. Kom peberfrugt og slikærter i et par minutter og server med et drys snittede forårsløg - er saucen for tynd kan du bruge flødeost til at jævne med.

OBS OBS OBS! Dette er en liberal LCHF ret eftersom den indeholder gulerødder. Slikærter ligger også lige på grænsen til at være liberalt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar