mandag den 25. august 2014

Marokkanske kødboller & blomkåls couscous (Jane Faerber)

Øv ! Hvor kan livet altså være træls engang imellem ! Idag tog jeg igen hul på min træning, hvilket resulterede i at min helt nye trøje, som hang til tørre, blev stjålet fra omklædningsrummet - øv !!! At folk ikke kan holde fingrene væk fra andres ting, det begriber jeg simpelthen ikke. Jeg bliver så gal over sådan en grad af smålighed ! 

Nå, men livet skal jo gå videre. Så her er hvad aftensmaden stod på i går (og frokosten i dag). Vi havde spisende gæste i går aftes, så mens de andre fik bøf, kartofler og købe-sovs, ja, så fik jeg denne smukke grønne tallerken. Af den mandelige spisende gæst fik jeg gode kommentarer om, at hvis ikke det var fordi der vat bøf og bearnaise, så så mit måltid faktisk rigtig lækkert ud - kæresten var dog ikke synderlig overbevist af dets udseende. Men lækkert var det !




Kraftigt inspireret af en opskrift af Jane Faerber

Marokkanske kødboller
  • 25o g hakket oksekød
  • 1 fed hvidløg
  • ½ løg
  • finhakket bredbladet persille 
  • 1 æg
  • 1 tsk loppefrøskaller
  • ½ tsk paprika
  • ½ tsk stødte korrianderfrø
  • 1/4 tsk stødte spidskommenfrø
  • 1/4 tsk stødte sennepsfrø
  • salt og peber
  • smør til stegning
Løg og hvidløg hakkes fint og røres i farsen med de resterende ingredienser. Steg i smør og ved relativ høj varme - giver ca. 8 stk.

TIP: sørg for at trykke kødbollerne ordenligt sammen inden du steger dem. Farsen er ret tør, så jeg oplevede at de let faldt fra hinanden. 

Couscous
  • blomkål
  • bredbladet persille
  • hvidløg
  • citrosaft
  • koldpresset rapsolie
  • salt og peber 
kål og persille køres til den ønskede konsistens på en foodprocessor. Smag til med hvidløg, citron, rapsolie, salt og peber. Stilles på køl indtil brug 

Topping
  • ½ dl solsikkekerner
  • ½ dl mandler
  • olivenolie salt
Varm olien op på en pande og smid kerner/nødder på. Kom en rundhåndet mængde fint salt på. Lad dem stege indtil de har taget farve og køl af på et stykke køkkenrulle. Mandlerne hakkes groft inden servering. 

Evt. tilbehør

Ingen kommentarer:

Send en kommentar