søndag den 10. august 2014

Hvorfor LCHF ?

Hvorfor har jeg valgt at forsøge at efterleve LCHFs principper? Fordi at det teoretiske aspekt af diæten giver mening og fordi det er en livsstil der tiltaler mig - jeg er alligevel ikke den helt store spiser af ris, pasta og kartofler når jeg er hjemme selv. Dog kan brød gå hen og blive lidt af et problem, da jeg længe har interesseret mig for håndværket bag et godt brød - så det bliver lidt af en udfordring for mig at lægge den interesse på hylden. Jeg må give mig i kast med LCHF brød og se om ikke det kan vække den samme interesse.

Men i bund og grund så gør jeg det her fordi jeg er træt af at gå rundt og være småsulten hele tiden, hele tiden have lyst til at småspise - resultat af svingende blodsukker og insulinniveau. Mine tanker har al for tit kredset om mad når jeg har haft andre vigtigere ting at fokusere på - såsom studiet - derfor vil et stabilt blodsukker være ideelt så ikke jeg oplever akut du-dør-hvis-du-ikke-spiser-nu sult, signaler kroppen udsender når blodsukkeret styrtdykker.
En anden grund til mit valg er, at jeg gerne vil se om det har nogen indflydelse på mine træningsresultater  - hvis jeg nu skruer helt op for fedtforbrændingen, hvordan påvirker det så mine træningsresultater og min fordeling af kropsfedt?

Jeg har ikke valgt at afprøve LCHF principperne pga. et ønsket vægttab - men jeg vil gerne prøve at opleve min krop på kulhydratfattig kost. Derfor har jeg heller ikke i sinde at køre den strikse version af LCHF, jo måske engang bare for at prøve det, men jeg tror næppe at det gør noget hvis jeg spiser en lille dessert af lidt frugt med flødeskum eller en appelsin i min salat.

Udover det fysiske årsager, så skulle der efter sigende også være nogle psykiske goder ved at spise efter LCHFs principper. Flere steder har jeg stødt på beretninger om bedre søvn, mere energi, bedre fokus  - noget jeg vil sørge for at berette om hvis jeg selv oplever noget lignende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar