lørdag den 8. november 2014

LCHF madplaner !

Jeg havde oprindeligt et mål om at lægge en madplan ud hver søndag - men det er ikke just blevet til så mange, tja, faktisk vist ikke rigtig  nogen... Men nu har jeg besluttet mig for at få det gjort! Det kræver jo faktisk kun at jeg klipper det ind i et indlæg og udgiver - for jeg lægger skam troligt madplan til hver uge i et word-ark !

Og hvorfor madplaner? Nogen synes måske det er for kedeligt at følge en madplan fordi man så næsten er bundet op på at skulle følge den - så en madplan gør det lidt svære at følge impulsive mad-lyster; især hvis man som jeg handler stort set alt ind til hele den komne uge hver søndag. Men man kan også vende den om og se på madplanen som en mulighed for at planlægge en vildt lækker uge og så kan man gå og glæde sig til dagene der komme. Desuden synes jeg, at der er en økonomisk gevinst ved madplaner;

  • Hvis jeg har lagt en madplan for en hel uge, hvor alle dagens måltider er planlagt, ja så ved jeg lige præcis hvad der skal handles ind ind. Herved undgår jeg altså en masse impulsive køb og tror på at jeg herved kan spare en vis sum penge. 
  • Derudover så tager jeg som regel også et ugentligt kig i fryseren og ser hvad jeg har liggende af kød-varer (er overordentligt imponeret over hvor meget kød der egentlig kan være i min lille fryser-skuffe!) og planlægger så madplanen efter dets indhold.  Jeg har et fint dokument hængende på køleskabet hvorpå der står angivet hvilket kød fryseren indeholder og så streger jeg lige en gang hver gang jeg bruger noget derfra.
  • En anden ting som jeg tænker over når madplanen skal lægges, er at jeg får brugt alt det jeg køber - så har jeg købt et stort blomkålshoved; ja så er der blomkålsris den ene dag, blomkålsmos den anden og måske endda en anden tilberedning den tredje dag. Så sørg nu for at få brugt alle resterne og undgå herved en masse unødvendig madspild. Indrømmet - det er måske ikke så inspirerende at få det samme tilbehør flere dage i træk, men sørger man for at tilberede den forskellige måder og med forskellig krydring, så tror jeg nu ikke det er så kedeligt endda!
Med disse opfordrende ord, så udgiver jeg hermed min første madplan her på bloggen ! Blanke felter vil betyde at der ikke er planlagt mad eller at vi spiser ude. Rugbrødet jeg referer til i madplanen er dette skønne brød.



Det skal lige siges at jeg endnu ikke har prøvet æggelatten - jeg er ikke kaffedrikker, men en kær veninde opfordrede mig til at prøve den eftersom hun slet ikke synes at den smage af kaffe - nu må vi se om den falde i god jord. Så jeg har været en tur i Netto og købe Café Noir kaffe med hasselnød - tænker den kunne give mig en behagelig opstart som kaffedrikker (har længe overvejet at lære at drikke kaffe, eftersom studiet nogle gange godt kan kræve et skud ekstra energi).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar