lørdag den 22. november 2014

Eksperiment - vaniljekranse uden mel og sukker

Igår aftes eksperimenterede jeg lidt med vaniljekranse uden mel og sukker - resultatet blev sprødt, men absolut ikke kønt. Den brune farve skyldes at jeg har brugt mandler og hasselnødder uden først at fjerne deres brune hinde. Jeg tænkte ikke over at hasselnøddernes hinde godt kan give en lidt bitter smag, så dette blev også afspejlet i mit resultat. Så jeg har lidt arbejde endnu med at forfine min opskrift - men pga. efterspørgsel på den, så har jeg alligevel valgt at udgive den her på bloggen. 



En bagepladefuld
  • 5o g mandler
  • 5o g hasselnødder
  • 1oo g smør
  • 1 spsk. affedtede kokosfibre
  • 1 spsk. affedtet mandelmel
  • 1 spsj. affedtet sesammel
  • 4o g kokossukker eller sukrin gold
  • 1 tsk. vaniljepulver
  • ½ tsk. hjortetaksalt (kan sikker udelades)
  • ½ bæger past. æggehvide
Mandler og hasselnødder hakkes på bedste vis i en minihakker og blandes med de øvrige tørre ingredienser. Smørret skæres i tern og røres ud i den tørre blanding med hænderne. Rør æggehvide i - dejen bliver meget fedtet, men sådan skal den være. Kom dejen over i en sprøjtepose med en stor stjernetyl og tryk en ca. 8 cm lang strimel ud som samles til en krans på et stykke bagepapir. Der er nok dej til at fylde hele bagepladen.

Bag kransene ved 13o grader C varmluftsovn i 15-20 minutter. De skal føles relativt sprøde efter dette tidsrum. Sluk for ovnen og lad dem få 10-15 minutters eftervarme. Men hold selvfølgelig øje med dem - alle ovne er forskellige. Tag kransene ud og lad dem køle helt på en bagerist inden de pakkes ned i en kagedåse.

I næste vaniljekrans-eksperiment vil jeg smutte 1oo g mandler og kværne den ene halvdel i minihakkeren mens den anden halvdel laves til mel i kaffekværnen - synes hasselnødderne overdøvede vaniljen. Og der er jo ikke meget ved en vaniljekrans som ikke smager af vanilje (; Derudover har jeg brugt 3 forskellige slags affedtede meltyper - men tror sagtens at man kan nøjes med en enkel variant.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar