søndag den 30. november 2014

Åh, den søde juletid !


Jul jul jul jul jul, jul, tænk dig bare, deeeet er JUL ! Hvor jeg dog elsker den nostalgiske juletid! Overalt møder jeg smil, varme og overbærenhed - vi glemmer dagligdagens bagateller og retter fokus ind på alle de små glæder, som vi ellers kan have tendens til at overse i et hektisk liv med studier eller arbejde. Men ikke i december! I december skal alt bare være som det plejer - traditionerne står stærkt; så der skal julebages, trilles marcipankugler, klippe-klistres, tændes kalenderlys og åbnes op for TVet hver aften kl. 20 for at se Pyrus.

Der er så meget godt at sige om julen, at jeg slet ikke kan gøre den retfærdig i dette ene indlæg ! Så derfor har jeg planlagt en helt serie af indlæg med opskrifter, som jeg forhåbentligt udgiver i løbet af julemåneden - så, nu er der givet smagsprøver af godteposen, så hvis det har givet lyst til mere, så følg med i løbet af julemåneden.

Ja faktisk så har jeg allerede tyvstartet med disse skønne chokolader ala eiskonfekt og sprøde pebernødder uden mel og sukker

Julen 2014 kommer til at byde på
Måske der endda tilføjes lidt på listen løbende.

Nå ja, og så dér midt i julefreden, så er der jo lige eksamenslæsningen - suk. Der ligger lige 4
eksaminer i januar, så ved siden af de flettede julehjerter kommer der til at lægge opslåede bøger om anatomi, biokemi og proteinkemi. Ja, så bliver der måske ikke meget tid til at få flettet kræmmerhuse igen. Men det skal nu ikke ødelægge mit gode julehumør !

..og så lige lidt om LCHF og julen - for hvordan kommer det egentlig til at spille sammen? Det er jeg jo sådan set også selv lidt spændt på eftersom det er min første julemåned på LCHF. Jeg har gjort mig nogle tanker og nået frem til hvordan jeg synes det kan fungere. Jeg skal selvfølgelig afprøve en masse spændende opskrifter som opfylder LCHFs betingelser, men der er også nogle tinge, som jeg har valgt ikke at give afkald på på trods af mit valg om at leve et liv med færre kulhydrater og mere fedt. For helt ærligt? Hvor meget skade kan det gøre at spise et par brunede kartofler og lidt ris ala mande juleaften? Nogle ting skal man bare ikke ændre på, og for mig er juleaften netop en af disse ting - så skal da også smage lidt af mor og fars julesmåkager. Dét sagt, så er det jo ikke fordi jeg har tænkt mig at svømme rundt i kulhydrater, men jeg har taget mig nogle bevidste valg om hvad og hvor meget jeg vil tillade mig selv. Desuden er det jo kun i selve juledagene, at der kan komme lidt ekstra kulhydrater på regningen - når jeg bare er selv i lejligheden, ja så bliver indtaget af kulhydrater ikke højere end en hvilken som helst anden dag på LCHF - hvis vi altså lige ser lidt bort fra al den mørke chokolade og nødder som der skal laves LCHF kulegodter af ;) 

Sådan har jeg valgt at holde jul på LCHF. Mit råd til andre er at sætte sig ned og tænke over hvilke til- og fravalg man vil have det godt med - for i julen er det vigtigt ikke at føle sig begrænset.


    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar