tirsdag den 28. oktober 2014

Squashpasta med braiseret porre og sprød skinke

Der har været lidt stille på bloggen den sidste 1½ uges tid her på bloggen - men har haft så travlt, så travlt på studiet at jeg har været sent hjemme næsten hver dag og derfor ikke haft tid og overskud til at kreere de helt store måltider. Men sådan må det være, når man har et studie som fylder mere end et fuldtids-arbejde. Men i dag har jeg haft taget mig tid til at lege lidt i køkkenet. Opskriften er egentlig en gammel kending fra min tid før LCHF - nu er den hjemmelavede pasta bare skiftet ud med squash-pasta og en ekstra sjat fløde hist og her. 

Der er tale om langtidsbraiseret porre med et låg af tørret skinke - to helt simple ingredienser - men du vil blive overrasket over hvor meget smag de rummer når først de har snurret i en ½ times tid. Den får salt og sprødhed fra skinken og lidt sødme og blødhed fra porrerne. Jeg er enig - det er ikke just den smukkeste jeg har præsenteret jer for, men smagen er i orden og jeg er godt mæt efter at have fortæret blot en enkelt portion med squash pasta til.

  

Jeg har fundet inspiration i et af Jamie Olivers madprogrammer til denne opskrift - noget jeg faktisk gør ret tit. Godt nok er han ikke lav på kulhydratforbruget, men han er til gengæld heller ikke fedtforskrækket! Så mange af hans opskrifter kan faktisk forholdsvist nemt oversættes til LCHF-brug. 

Pr. person
  • 1 porre
  • 4-6 skiver tørret skinke
  • smør
  • sjat fløde
  • ½ dl vand
  • Kværnet peper
  • ½ squash
Porren skæres i skiver og stege et par minutter i smør. Krydr med peber og hæld vand og fløde ved. Læg skinken over så den danner et tæt låg. Læg låg på gryden/panden og lad porrerne braisere ved god varme i ca. 30 minutter - hold dog øje med at den ikke brænder på. 

Lav pasta ud og squashen. Når porrerne er færdige, fiskes skinken op og skæres i mindre stykker. Vend porrer og skinke med squash-pastaen og server. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar