søndag den 5. oktober 2014

LCHF franskbrød med birkes

Dejligt med noget der ligner brød meget. Opskriften er fra en facebook-blog kaldet mine bedste LCHF opskrifter - tag og klik ind på den, der findes altså rigtig mange gode ting! Jeg har dog taget mig lidt friheder og tilført sesamfrø og brugt sesammel i stedet for mandelmel. Tror det giver en mere brødlig smag frem for mandelmelets let marcipanagtige bismag. 

Det dejlige ved det her brød er at du kan spise det som var det et ganske almindeligt et af slagen - alverdens pålæg passer til. Har her til morgen nydt en skive med ost og hjemmelavet LCHF venlig marmelade og en skive med flødeost og spegepølse - og faktisk så har det være nok til at holde mig mæt ganske længe !


Et lille brød

  • 3 æg
  • 5 æggehvider
  • 25o g revet ost (lige dele cheddar og gouda)
  • 1 tsk. salt
  • 2 spsk. fiberHUSK
  • 1 dl affedtet sesammel
  • 1 dl sesamfrø
  • 2 dl pofiber
  • 2 tsk. bagepulver
  • blå birkes til drys
Kom osten i en minihakker og blend den til den er findelt. Vend alle de tørre ingredienser i osten og saml dejen med æg og hvider. Formbrødet til franskbrødsform med våde hænder og sæt det på et stykke bagepapir på en bageplade. Bag i 45 minutters tid ved 175 graders varmluftsovn. Kan nydes både lun og koldt - især lunt med smør på !

Vær lidt opmærksom på bagetiden - den oprindelige opskrift hed 50-60 minutter, men jeg tog mit ud allerede efter ca. 40 minutter for at undgå at brød skulle blive sort! Alle ovne er forskellige, så hold lidt øje med brødet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar