lørdag den 18. oktober 2014

Low Carb Æblegrød

Der findes næppe noget bedre end en skålfuld varm æblegrød med en sjat fløde en trist efterårsdag. I hvert fald har jeg i dag kogt mig en lille grydefuld, så mine mørker morgener kan blive lyst op af en skefuld naturligt sødende æblegrød ovenpå min creme fraiche. 

Det siges at størstedelen af et æbles næring sidder lige under skralden, så jeg har derfor bevidst valgt at bruge denne del af æblet også - men hvem bliver særlig lykkelig over et sejt stykke æbleskrald i sin grød? Jeg skrællede derfor først æblerne og skar dem i både, hernæst tog jeg så skrællen og hakkede godt med en køkkenkniv og vippede det hele ned til gryden med æblekødet - dette gav desuden en fin lyserød æblegrød! 

OBS ! Læg lige mærke til mit nye service ! Fik i fødselsdags gave 6 frokosttallerkener og 6 dybe tallerkner i denne rustikke stil - så mangler jeg kun middagstallerknerne. 

Lille grydefuld
  • 6 røde, syrligtsøde æbler
  • ½ tsk. vaniljepulver
  • evt. 1 tsk. sukrin gold, men kan udelades
  • vand
Skræl æblerne og skær kødet i tynde både. Hak den røde skræl så fint som du ønsker med en god køkkenkniv og vip det ned i gryden til æblebådene. Fyld vand i til vandet når halvt op omkring æblerne. Kom vanilje og evt. sukrin gold ved og lad grøden koge ved svag til middel varme indtil æblerne er møre og grøden har fået den rette konsistens.  

Snup en lille tallerkenfuld mens den stadig er lun og gem resten på køl eller frys den ned i portionsstørrelser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar