torsdag den 11. december 2014

Stegt flæsk med persillesovs og råmarinerede jorskokker

Stegt flæsk med persillesovs har, som I nok alle allerede ved, erhvervet sig den fine status som den Danske nationalret. Og man skulle da lige være et skarn ikke at lave sig en portion i den anledning. Jeg må dog blankt erkende, at jeg aldrig har lavet det før selv - så i dag fik min kødhammer sin debut, hvis man ser bort fra dens karriere indenfor åbning af genstridige kokosnødder. Det lykkedes mig endda at få lavet en persillesovs som rent faktisk smagte som den skulle - det er jeg selv ret forbløffet over!

I bund og grund så udgør stegt flæsk jo et fantastisk LCHF måltid - godt med animalsk fedt i kødet og en dejlig fedt sovs til - whats not to like !?! Er man tilhænger af den strikse gren indenfor LCHF - så se bort fra mit tilbehør bestående af jordskokker. Erstat dem med braiserede rosenkål eller andet lækkert.


Råmarinerede jordskokker
  • jordskokker
  • koldpresset olivenolie
  • citronsaft
  • salt og peber
Bland marinaden. Jordskokkerne skures og skæres i helt tynde skiver og får lov at trække i marinaden indtil servering.
Stegt flæsk
  • 2 skiver svinebryst pr. person
  • smør tilstegning
  • salt
Giv flæsket en ordentlig en på tuden med en kødhammer og salt på begge sider. Varm en stor pande op og steg flæsket i smør til de er sprøde uden at være tørre. kærlige mængder salt
Persillesovs (4 pers)
  • 2½ dl fløde
  • 2 æggeblommer
  • 5o g smør
  • finthakket persille
Imens så gives fløde og æggeblommer et lille hurtigt opkog under omrøring, hvorefter skrues ned og kommes smør i. Krydr med salt og peber og lad den reducere til den ønskede tykkelse. Persille røres i til slut. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar