søndag den 21. december 2014

Julefreden sænker sig -

Idag er det den 4. søndag i advent - og i den anledning vil jeg præsentere jer for min adventsdekoration. Jeg har forsøgt at holde den helt enkel i naturlige farver og elementer. Jeg kan f.eks. fortælle at fyrfadslyset står på en skive af sidste års juletræs stamme. Træ-juletræerne er købt hos en trædrejer på HCA julemarked her i Odense og glaskuglerne i Søstrene Grene. 

Katten hygger sig også med adventsdekorationen - host - det vil sige at et par glaskugler har måttet lade livet her i løbet af december. Ved ikke hvorfor hun er så vild med at skubbe til alt der har potentiale til at blive skubbet ned. Fred være med det - vi hygger os jo alle på forskellige måder her i den rare december måned.  

Julens stemning kan bare gøre noget helt specielt ved os skøre mennesker. Vi samles og nyder hinandens selskab mere end på noget andet tidspunkt af året. Vi udviser overbærenhed og kærlighed - hvorfor er det ikke sådan hele året? Men måske er det netop derfor julen betyder så meget for os mennesker - vi bliver mindet om de skatte  vi ønsker at bruge mere tid på og de værdier vi gerne vil besidde. Ingen kan jo leve op til disse forventninger til egen selvopofrelse hver eneste dag i året, men i julen kan vi alle samles om at udvise næstekærlig.

Der er nu kun tre dage til at landets kirker ringer ind til julemesse - og julefreden har sænket sig. Må alle som har forvildet sig ind på min blog få en rigtig glædelig jul.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar